Wednesday, November 29, 2006

Alfabetet med Mediator

Lidt teori omkring det der ligger til grund for vores tanker med projektet:
Piaget beskriver barnets forståelse af verden ud fra kognitive skemaer der viser, hvordan barnets erfaringer på en systematisk måde organiseres.
Piaget kalder 2-7 års alderen for Den præoperationelle fase, og det er i denne periode, at barnet udvikler og får større herredømme over sproget. Barnets tankegang er dog stadig meget intuitiv, dvs. at den er umiddelbar og ikke logisk og den er afhængig af en direkte iagttagen.
Indlæring og udvikling sker ved, at barnet selv handler og håndterer ting i sin omverden og via sine erfaringer opbygger det langsomt en forståelse af verden, hvilket gradvist gør det bedre til at fungere. Her taler man om to mentale funktioner: assimilation, hvor nye sanseindtryk optages i allerede eksisterende skemaer, og akkommodation, hvor eksisterende skemaer, måder at se verden på, revideres på baggrund af ny erfaring man gør sig.
Den kulturhistoriske skole repræsenteres af bl.a. Vygotskij, Leontjev og Elkonin og de ser på udvikling ud fra et virksomhedsteoretisk perspektiv, dvs. at udviklingen sker på baggrund af et dialektisk samspil mellem individ og omverden. I en udviklingsfremmende aktivitet er der således overensstemmelse mellem motiv, proces og mål.
Hvis børn får en god oplevelse i forbindelse med indlæring - at de får succes og at det er sjovt virker motiverende og der vil opstå et flow i indlæringsprocessen.

På baggrund af ovenstående teorier har vi prøvet at sætte et program sammen, hvos man med leg (måske) bliver motiveret til at lære alfabetet og man opdager at kunne relatere de forskellige bogstaver til dyr med sjove lyde.
Ikke alle børn har de samme gode forudsætninger for god sprogtilegnelse og det er vigtigt at vi voksne er opmærksomme herpå.
Med indførslen af læreplaner er der måske også en chance for, at færre børn med vanskeligheder bliver overset og man kan hjælpe dem på vej allerede meget tidligt - hvis man har de rigtige indfaldsvinkler og værktøjer til det.
Jeg føler at jeg har brug for noget mere anatomisk viden - f.eks: hvordan fungerer hjernen, stemmebånd og strube når man taler og skal lære at tale. Og derudover kunne nogle talepædagogiske kompetencer nok også komme en til gavn hvis man skal hjælpe børn med sprogvanskeligheder på vej.

Men målet med projektet er i første omgang at finde en sjov måde at lære alfabetet at kende på.


Emnet skal formidles på en sjov måde samtidig med, at det giver børnene en viden.

Som tidligere nævnt så henvender vi os til børn i den tidlige skolealdre - det er her alfabetet skal læres.

Som værktøjer har vi brugt:
Audacity
Paint shop pro
mediator
www.Flickr.com
www.findsounds.com


Som stil og layout har vi valgt noget sjovt med gode farver og bevægelse. Lyde der både er sjove og virkelige og billeder der er reele.

Storyboard
Det handler om ABC og noget man kan relatere det til.

Flowchart
Man kan navigere mellem billederne ved hele tiden at kunne komme frem og tilbage til "ALFABETET"

Hvis børnene skulle have været med til selv at lave programmet, tror jeg på et endnu større motivationsniveau til at lære alfabetet. Så skulle de selv være med til at finde billeder og lyde til hvert bogstav og sætte det sammen, hvilket kunne være en rigtig sjov proces :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home