Tuesday, October 31, 2006

refleksioner over artiklen "Animerede fortællinger i streg og voks"

Jeg sidder og tænker, at det lige præcis er DET her jeg skal ud og bevise for mine fremtidige kollegaer. Jeg skal ud og gøre dem bevidste om, hvordan medier kan bruges til at udvikle børns kompetencer, både personligt, socialt, sprogligt, finmotorisk samt læring om kulturelle værdier og udtryksformer.
Jeg er jo nok lidt fordomsfuld og er af den overbevisning, at mange af nutidens pædagoger af frygt for at deres egne kompetencer ikke slår til, vil være afvisende overfor at bruge computere og ander former for medieskabende redskaber. Og det er jo brand ærgerligt netop fordi der ligger så mange muligheder i det, samtidig med at børn interesserer sig for det.
Det at der er nogle voksne, der her har hjulpet børnene i gang og har instueret dem i hvordan de skal håndtere bl.a. et videokamera (og herved har givet børnene et godt grundlag for at komme i gang) gør, at der opstår en spændende læringsproces. Børnene er skaberne og med de kompetencer de har tilegnet sig, opstår der et flow, da der er overensstemmelse mellem deres færdigheder samt de udfordinger de bliver stillet.
I og med at de vosken trækker sig en smule i baggrunden gør, at børnene "tvinges" til at løse opgaverne med hjælp fra hinanden - og det er de rigtig gode til.

3 Comments:

At 31 October, 2006, Blogger lis faurholt said...

Jeg er helt enig med dig (eller også deler jeg bare dine fordomme :).
Jeg har faktisk tænk på, om én af de vigtigste ting, vi lærer jer her i faget, ikke er, at "udholde at føle sig dum" *lol* Nå, jeg mener det faktisk ret positivt: at lære at nyde "at finde ud af det" - at sætte pris på at slås med problemer - at være glad for at lære noget nyt, simpelthen.

Tror du ikke også, computerkompetencer roder op i forholdet mellem pædagogerne og børnene?

 
At 01 November, 2006, Blogger Anne-Mette said...

Hej Lis :)
Jo det tror jeg da bestemt at det gør! Der er da ingen tvivl om at børnene på dette kompetenceområde har udviklet sig langt hurtigere end os, pga deres nysgerrighed - de tør!
De må de se at komme over ude i institutionerne...De er slet ikke klar over hvilke muligheder der ligger her.
Jeg er enig med dig i, at det er en nydelse at "finde ud af noget"...men det er her, jeg bliver lidt nervøs. Er de da slet ikke nysgerrige mine fremtidige kollegaer?
Har man ikke en pligt til at holde sig opdateret og følge med tiden som pædagog?
Det nytter jo ikke noget at man som pædagog kun vil lære børn at sy og strikke, fordi man selv synes at det er sjovt.
Står der ikke i Serviceloven at vi bl.a. skal støtte børnenes tilegnelse af sociale og almene færdighe­der
At vi skal give børnene medbestemmelse og medansvar. De skal udvikle selvstændighed og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber.
Vi skal give børn forståelse for kulturelle værdier.
DET ER VIST PÅ TIDE AT VI FÅR DEM TIL AT ÅBNE ØJENENE DERUDE - FOR VIS DETTE IKKE HANLDER OM AT BØRNENE FÅR MULIGHEDER FOR AT UDVIKLE DERES COMPUTERKOMPETENCER, SÅ...???

 
At 01 November, 2006, Blogger lis faurholt said...

Jeg tænker også på, om det mon er fordi vi voksne er bange for ikke at have kontrol? Hvis pædagogerne hele tiden vælger dét, de selv har styr på og fravælger dét, de ikke er sikre på, så er det vel et udtryk for, at de forsøger at have magt over tingene (= magt over børnene), og det er jo da rigtigt bekymrende....

 

Post a Comment

<< Home