Tuesday, October 03, 2006

Hvordan kan vi bruge teknologien i det uformelle læringsrum?

Som det fremgår af Carsten Jessens artikel "Uformelle læringsrum",så diskuteres det meget hvorvidt og i hvilket omfang teknologi kan virke styrkende og medvirkedne til at skabe nye muligheder i pædagogiskesammenhænge og ikke overrraskende bliver debatten stadig mødt med megen skebsis.
På trods af at vi lever med de digetale medier som en implementeret del af vores hverdag, så er det som om,at man hele tiden er på vagt, fordi man ikke ønsker at lade sig styre at denne tekniske verden.Men vi kan ikke bremse udviklingen, og om vi vil det eller ej, så er it og digitale medier udvilingen og vejen frem.
Set i lyset af denne udviling stiller Carsten Jessen det aktuelle og meget relevante spørgsmål, om det ikke er på tide, at vi i daginstitutionerne påtager os anvaret for denne udvikling?
Bør vi ikke være med til at give alle børn de samme muligheder og rettigheder for at kunne klare sig i den teknologiske verden vi alle er en del af?
Spørgsmålet er, hvordan vi kan bruge teknologien som et pædagogisk værktøj?
Uformel læring er den mest udbredte form for læring. Her er intet fastlagt mål med aktiviteten. Det er de selvvalgte prioriteter og kreativiteten, der er de drivendekræfter for læring.
Læring igennem deltagelse, er dem mest udbredte måde at lære på. Man kan altså forledes til at hævde, at den bedste læring sker igennem leg i fællesskaber. Vi skal huske på hvordan børn påvirkes af voksnes værdier. Derfor mener jeg, at vi bør se det som vores pligt, at følge med tiden og i denne sammenhæng teknologiens udvikling. Vi bør vende denne udvikling til noget positivit, så vi selv bliver bedre til at forstå og udnytte teknologiens muligheder. Dette giver os et bedre grundlag for at lære fra os og vi kan være medvirkende til at give børnene nogle færdigheder, som de kan bruge i deres læring.
Man behøver som pædagog ikke, som Lis også er inde på, at gøre sig til eksperter på området. Men kan vi i fælleskab med børnene virke udviklende og vi kan give børnene noget baggrundsviden samt redskaber, der kan give dem et større potentiale samt kompetence for, at deltage aktivt i fællesskaber.
Vi vil på denne baggrund kunne opleve hvordan børnene udnytter deres fulde læringspotentiale, da der vil opstå en balance mellem deres færdigheder og de udfordringer de stilles over - der vil opstå et flow.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home