Tuesday, October 31, 2006

Refleksion over "Historiske kvindeskikkelser som billede og forbillede"

Meninger med billeder er aldrig ligegyldige. der har altid været en hensigt med værket fra afsenders side, hvad enten det så er for at fortælle noget specifiks, eller at man i et øjebliks kedsomhed ubevidst har lavet en tegning.
Det er jo fantastisk hvad man kan udtrykke v.h.a forskellige æstetiske processer.
Johanne snakkeker meget om symboli i forbindelse med sin analyse af diverse billeder. Og det er også det jeg synes er meget spændende at kigge på, når jeg kigger på billeder og malerier.
Selv maler jeg abstrakte malerier og er derfor særlig opmærksom på kunstværker af den slags. For mig er det interessant at kigge på farvesammensætningen, samt skjulte motiver i billedet. Her ud fra prøver jeg bl.a. at forestille mig, hvilken sindsstemning kunsteren har været i i øjeblikket eller laver som Johanne historier inde i mit hovede. Fra mig selv ved jeg, at der er stor forskel på billeder, alt efter ens humør.
Johanne snakker om evnen til at leve sig ind i ting og bygge videre på et billedes historie med sin fantasi. Tænk på hvor mange historier et billede kan fortælle, hvis man bad en flok børn beskrive det ud fra deres egen fantasi...
En anden ting jeg kommer til at tænke på i forbindelsemed interviewet er, hvilken manipulerende effekt billeder også kan have og det er interessant at se, hvordan de kan styre!
Johanne siger om kvinderne på malerierne "De prøvede jo virkellig at iscenesætte sig selv og de prøvede at flette alle mulige symboler ind i malerierne, som viste, hvor magtfulde og store de var". De gjorde det allerede dengang - og vi gør det endnu mere nu.
Tænk på alle modebladene som styrer mange, specielt unge kvinders liv. Man stræber efter at blive som idealet....men det er en anden snak...
Men jeg gør det jo selv. Manipulerer med mine foto. For at gøre dem smukkere og mere perfekte. Efter at have stiftet bekendsskab med f.eks. Picasa, så sidder jeg jo der og retter alting til.
Modsat har jeg det når jeg maler og på den måde udtrykker æstetisk. Et billede er aldrig færdigt for mig. Jeg har lært ikke at være bange for at sætte en streg eller klaske máling på, selv når jeg synes at et billede er mest perfekt.
Af samme grund synes jeg også at de mindre børns tegninger er de mest sigende og flotte. Når først de bliver ældre...omkring de 8 år, så er det min mening at alle viskelædre skulle fjernes fra især pigerne. Her bliver de alt for beviste og selvkritiske...og i virkeligheden er det jo synd. Billeder skal ikke være smukke for at kunne sige noget!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home