Saturday, October 07, 2006

Fortælling med tekst og billeder

Så fik jeg lavet min historie færdig...og nu kan jeg se, at jeg vist er kommet til at lave opgave 3 og 4 i en og samme øvelse. Men det er forhåbentlig ok... Og så spare jeg tid på et senere tidspunkt. For det har virkelig taget meget tid.
For det første kan jeg godt mærke, at jo ældre jeg bliver, jo svære har jeg ved at digte og fantasere. Man tænker nogle gange så meget over tingene, at det bliver besværligt - øv hvor er det ærgerligt!
Frøen Funder og hans kurv fandt jeg i Flickr. Og min lykke var gjort, da jeg fandt ud af, at jeg kunne få balloner inde i PaintShopPro...Det var nemlig ikke nemt at skulle klippe ballonsnorerne ud...pyhha sved på panden.
Og så gik det store klippe- og viskeprojekt igang. Da en af de effekter vi havde lært bl.a. var den med at få tingene til at bevæge sig, fandt jeg det helt naturligt at bruge den også. Og da jeg synes det var meget sjovt, efter at have lavet mine fisk, så var det blot sjovt at gøre brug af den igen.
Landskaberne jeg har ladet Funder flyve rundt i, er mine egne billeder fra Als og Sicilien...og egentlig kan historien da godt minde lidt om mig selv...altså "ude godt, men hjemme bedst" *S*. Ha ha så fik jeg fortalt om mig selv i en æstetisk proces.
Hvis jeg skal sætte et ord på perioden...tja, så må det være "Æsel"... Jeg er blevet ved og ved og ved...indtil det jeg gerne ville have frem, lykkedes mig. Og så har jeg da også måtte gå lidt på kompromis med mig selv, for at blive færdig.
På baggrund af opgavernes sværhedsgrad, så er det min opfattelse at det kræver en vis kognitiv udvikling for at kunne deltage i en sådan aktivitet. Så det nytter ikke noget at starte med alt for små børn. Jeg vil tror at det kunne være sjovt at prøve med 1. 2. og 3. klassesbørn.
Hvis man arbejder med billeder fra Flickr eller andre steder på nettet, er det for det første vigtigt for børnene at vide, hvor de må tage billeder fra. Og desuden er det også en lille smule kringlet at forstå forskellige processer omkring bearbejdningen af et billede, f.eks hvordan man ændrer størrelse og hvorfor.
Den pædagogiske metode for at forklare børnenen så komplicerede ting (som måske slet ikke er komplicerede for dem, når det kommer til stykket) må være den, at forklare sig samtidig med at man viser hvordan det rent fysisk gøres.

3 Comments:

At 11 October, 2006, Blogger KralleMut said...

Nej, hvor er du go!
Og sjov historie:-)

 
At 11 October, 2006, Blogger lis faurholt said...

Og dejligt at du deler både din proces og dine overvejelser med os.
Jeg synes, du har helt ret i, at det ikke er for små børn - måske er det endda ikke for alle børn? Hvad siger du til den tanke? Er det noget alle skal kunne? Vil/skal alle synes, at det er sjovt? Eller????

 
At 24 October, 2006, Blogger Jonatan Rask said...

Hej Anne-Mette!
Jeg blev lidt nysgerrig efter dit indlæg i min blog og tænkte at jeg nok hurtigere fik svar hvis jeg skrev her selvom det måske ikke direkte relaterer sig til dette indlæg. Du skriver at det er for "løse rammer". Så kan jeg ikke lade være med at spørge hvilke rammer mener du børn har brug for?

 

Post a Comment

<< Home